Wikia

Wiki Cyberiada

Jak Erg Samowzbudnik bladawca pokonał

Dyskusja0
59stron na
tej wiki

Jak Erg Samowzbudnik bladawca pokonał - opowieść z Bajek robotów.

Bohaterowie

Miejsce akcji

Wyprawa Halazona

Król Boludar uwielbiał dziwactwa.Miał w swej kolekcji najrzadsze stwory, a nawet martwego bladawca.Pewnego razu gościł u siebie mędrca Halazona,który mówił,że potrafi przywieźć ze sobą żywy okaz człowieka.Wyznaczył wysoką cenę:tyle brylantów,ile będzie ważył człowiek.Król zaraz kazał budować w parku zamkowym klatkę.Przestraszeni dworacy wezwali zaraz dwóch homologów,którzy opowiedzieli królowi,że:

-Człowiek jest miększy od wosku;

-Że szparką na dole twarzy,którą wydaje odgłosy,rozdrabnia różne przedmioty i je wciąga;

-Że posiada wiele rurek (tętnic),które niosą tlen i wodę;

-Że ludzie dzielą się na Silikończyków i Proteidów;

-Oraz,że są bardzo potężni,inteligentni i złośliwi.

Niestety,król mimo przestróg mędrców,nie zrezygnował ze swej zachcianki.

Podstęp bladawca

Niedługo po tym otwarto park dla zwiedzających.W klatce była istota blada i wiotka,siedząca na baryłce i jedząca zupę.Po napisie na klatce było widać,że to sam bladawiec.Pospólstwo zaczęło go drażnić,a bladawiec nabrał wody i wszystkich nią odstraszył.O tym wypadku dowiedziała się królewna Elektrina.Człowiek szybko nauczył się tutejszej mowy i zagadywał nawet królewnę.Raz Elektrina zapytała się,co tam białego mu świeci w gębie.

-Nazywam to zębami - rzekł.

-Podaj mi choć jeden ząb przez kratę! - poprosiła królewna.

Jednak bladawiec nie był bezinteresowny.Zapytał się,co za niego da królewna,a ta odpowiedziała,że specjalny złoty kluczyk,do nakręcania rozumu.Bladawiec szybko porwał kluczyk i uciekł w głąb klatki.Elektrina musiała wrócić.Nazajutrz znaleziono ją leżącą bez pamięci.Wszyscy szukali złotego kluczyka,ale na próżno.Doniesiono królowi,że człowiek może pomóc w sprawie kluczyka,jeśli go uwolni i ofiaruje próżniopław.Król,po przeszukaniu całego parku zgodził się.Kiedy bladawiec był już w statku pokazał przez lufcik złoty kluczyk i powiedział,że zabiera go ze sobą,gdyż łaknie zemsty za to,że król go wystawił na posmiewisko w klatce.Zaraz po tym odleciał.Władca kazał wysłać najszybsze drążymroki i śmigielnice,ale bladawiec zmylił pościg i tyle go widzieli.Wszyscy ślusarze,snycerze i płatnerze,a nawet Wielki składczy koronny,starali się dorobić kluczyk,ale nic z tego.

Wyprawa elektrycerzy

Niedługo po tym król ogłosił,że ten kto pochwyci owego bladawca i odbierze mu kluczyk królewny dostanie ją za żonę,a także królestwo.Zaraz zaczęli się zjeżdżać znakomici wojownicy i elektrycerze,mędrcy i inżynierowie,a także awanturnicy i oszuści.

Więcej od Wikii

Losowa wiki