Fandom

Wiki Cyberiada

Jak Erg Samowzbudnik bladawca pokonał

56stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Jak Erg Samowzbudnik bladawca pokonał - opowieść z Bajek robotów.

Bohaterowie

Miejsce akcji

Wyprawa Halazona

Król Boludar uwielbiał dziwactwa.Miał w swej kolekcji najrzadsze stwory, a nawet martwego bladawca. Pewnego razu gościł u siebie mędrca Halazona, który mówił, że potrafi przywieźć ze sobą żywy okaz człowieka. Wyznaczył wysoką cenę: tyle brylantów, ile będzie ważył człowiek. Król zaraz kazał budować w parku zamkowym klatkę. Przestraszeni dworacy wezwali zaraz dwóch homologów, którzy opowiedzieli królowi, że:

-Człowiek jest miększy od wosku;

-Że szparką na dole twarzy, którą wydaje odgłosy, rozdrabnia różne przedmioty i je wciąga;

-Że posiada wiele rurek (tętnic), które niosą tlen i wodę;

-Że ludzie dzielą się na Silikończyków i Proteidów;

-Oraz, że są bardzo potężni, inteligentni i złośliwi.

Niestety, król mimo przestróg mędrców, nie zrezygnował ze swej zachcianki.

Podstęp bladawca

Niedługo po tym otwarto park dla zwiedzających. W klatce była istota blada i wiotka, siedząca na baryłce i jedząca zupę. Po napisie na klatce było widać,że to sam bladawiec. Pospólstwo zaczęło go drażnić, a bladawiec nabrał wody i wszystkich nią odstraszył. O tym wypadku dowiedziała się królewna Elektrina. Człowiek szybko nauczył się tutejszej mowy i nawet zagadywał królewnę. Raz Elektrina zapytała się, co tam białego mu świeci w gębie.

-Nazywam to zębami - rzekł.

-Podaj mi choć jeden ząb przez kratę! - poprosiła królewna.

Jednak bladawiec nie był bezinteresowny. Zapytał się, co za niego da królewna, a ta odpowiedziała, że specjalny złoty kluczyk, do nakręcania rozumu. Bladawiec szybko porwał kluczyk i uciekł w głąb klatki. Elektrina wstydziła się powiedzieć o tym komukolwiek i musiała wrócić. Nazajutrz znaleziono ją leżącą bez pamięci. Wszyscy szukali złotego kluczyka, ale na próżno. Doniesiono królowi, że człowiek może pomóc w sprawie kluczyka, jeśli go uwolni i ofiaruje próżniopław. Król po przeszukaniu całego parku zgodził się. Kiedy bladawiec był już w statku pokazał przez lufcik złoty kluczyk i powiedział,że zabiera go ze sobą, gdyż łaknie zemsty za to, że król go wystawił na pośmiewisko w klatce. Zaraz po tym odleciał. Władca kazał wysłać najszybsze drążymroki i śmigielnice, ale bladawiec zmylił pościg i tyle go widzieli. Wszyscy ślusarze, snycerze i płatnerze, a nawet Wielki składczy koronny starali się dorobić kluczyk, ale nic z tego nie wyszło.

Wyprawa elektrycerzy

Niedługo po tym król ogłosił, że ten kto pochwyci owego bladawca i odbierze mu kluczyk królewny dostanie ją za żonę, a także królestwo. Zaraz zaczęli się zjeżdżać znakomici wojownicy i elektrycerze, mędrcy i inżynierowie, a także awanturnicy i oszuści.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki