Fandom

Wiki Cyberiada

Podróż dwudziesta trzecia

57stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Podróż dwudziesta trzecia to jedenasta opowieść z cyklu Dzienników gwiazdowych.

Miejsce akcjiEdytuj

BohaterowieEdytuj

AkcjaEdytuj

Ijon czyta w Kosmozoologii (autorstwa Tarantogi) o planecie Erpeya, która jest ponoć tak mała, że gdyby wszyscy jej mieszkańcy wyszli z domów, mogliby się zmieścić tylko podnosząc jedną nogę. Podróżnik postanawia zbadać, na ile prawdziwa jest ta teza. Planeta rzeczywiście okazuje się maleńka, ale jej mieszkańcy, Bżutowie, mają na to sposób. Z każdego mieszkańca pobiera się tam rysopis atomowy, czyli wykaz ukazujący jak jest zbudowany Bżut co do atomu. Kiedy nadchodzi pora snu, Bżut zostaje rozproszkowany w specjalnym automacie, który zajmuje bardzo mało miejsca. Rano zostaje utworzony z powrotem.

Pewnego razu Ijon przez przypadek rozsypuje zawartość kasetki, w której jest akurat przechowywany Bżut. Na szczęście jego syn wie, co robić. Ładuje do kasetki bryłkę węgla, torebkę cukru, garść piasku, mały gwóźdź i szczyptę siarki i odtwarza swojego ojca.

Tichy zamawia badania rysopisu atomowego, jako pierwszy Ziemianin na Erpeyii. Eksperyment trwa co prawda 12 godzin, ale w automacie dla Tichego mija ledwie minuta.

Pod koniec pobytu na Erpeyii automat, w którym przebywa Tichy zaciął się i odtwarza go jako Napoleona Bonaparte. Tichy zostaje "naprawiony" i odlatuje z planety.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki