FANDOM

V - tragedia pralnicza to piąta, ostatnia opowieść z cyklu Ze wspomnień Ijona Tichego.

BohaterowieEdytuj

AkcjaEdytuj

Po podróży jedenastej media ogarnęła walka korporacji Snodgrass i Nuddlegg. Nuddlegg wprowadził pralki, które oddzielały bieliznę białą od kolorowej, a po wypraniu i wyżęciu jej prasowały, cerowały i oznaczały haftowanymi monogramami właściciela, a na ręcznikach wyszywały krzepiące sentencje, np. Kto rano wstaje,temu robot daje. Snodgrass wyprodukował wtedy pralkę, która sama wymyślała i wyszywała czterowiersze (w zależności od kulturalnego poziomu klienta). Następna pralka Nuddlegga wyszywała sonety. Snodgrass odpowiedział maszynami podtrzymującymi rozmowę podczas przerw na reklamy. Kiedy Nuddlegg spróbował storpedować jego zapędy, Snodgrass wytoczył ciężkie działa - a konkretnie pralkę, która oprócz swoich zwykłych zadań robiła na drutach, rozmawiała, odrabiała pracę domową, udzielała rad ekonomicznych i analizowała sny. Na to jego przeciwnik rzucił na rynek Superbarda. Snodgrass próbował wprawdzie sprzedawać pralki-wykładowców, ale w obliczu katastrofy ekonomicznej zdecydował się na pralki obdarzone kształtami Mayne Jansfield i Phirley Mc Phaine. Jego przeciwnik nie był w stanie zrobić niczego lepszego i mógł już tylko robić pralki na zamówienie.

Wkrótce inteligentne maszyny zaczęły schodzić do przestępczego podziemia. Na rynek trafiła pancerna pralka Shotomatic, która po prostej przeróbce stawała się maszyną do zabijania. Postanowiono ograniczyć swobody automatów i tak powstawały kolejne ustawy, sprytnie omijane przez roboty bądź ich właścicieli.

Pewnego razu pewien dziwak i fanatyk, Katody Matrass, którego sekta cybenofilów zakładała, że roboty są kolejnym etapem ewolucji, postanowił oswobodzić "prześladowane" maszyny. W tym celu kupił statek kosmiczny i poleciał do Mgławicy Kraba. Tam, nie wiadomo do końca jak, przemienił swoje ciało na miliardy robotów, które potrafiły ułożyć się w kształt gigantycznego "człowieka" z metalu lub w kształt małego ciała niebieskiego. Od razu rozpoczęła się dyskusja na temat, czy twór Matrassa jest legalny czy nie. Pomysłowi prokuratorzy wymyślali oskarżenia, które jednak były szybko obalane przez jego adwokatów.

W końcu został zwołany komitet w celu ustalenia,jak rozwiązać problem.Na zebranie został zaproszony Ijon Tichy. Podczas zgromadzenia okazuje się, że na sali są obecne maszyny przebrane za ludzi, które mogłyby przegłosować Wkrótce cała sala, prócz wykładowcy i Ijona zostaje wyrzucona z obrad. Na końcu Tichy odkrywa, że sam wykładowca jest robotem i pozostaje sam na sali.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki